شعار (Motto) چیست؟

شعار (Motto) عبارتی چند کلمه‌ای هستش که برای بیان نظرهای جمعی به وسیله یک گروه ساخته میشن. این عبارت میتونه درباره یک مفهوم، جریان، سازمان و… باشه و ویژگی‌های اون رو بیان کنه. شعار مثل یه نشان و علامت یک گروه هستش و بواسطه آن افراد گروه، همدیگه رو میشناسن. سیاهپوستان با شعار آزادی همین الان! (!Freedom Now) در مقابل جامعه نژاد پرست امریکا قرار گرفتند. مفهوم شعار دادن تنها به راهپیمایی‌ها و تظاهرات محدود نمیشه و خیلی فراتر از این حرفا پیش میره. اونروز توی پله برقی مترو انقلاب بودم و جلوم یه دختر چادری ایستاده بود که روی کیفش یه پیکسل داشت  و روش نوشته بود I Love Hijab . شعار، گرایش و علاقمندی‌های افراد رو نشون میده و به بقیه این مفهوم رو منتقل می‌کنه که آنها به چه گروهی تعلق دارند.

شعار برند (Slogan) چیست؟

در گذشته قبل از شروع جنگ، مبارزان با نعره کشیدن روحیه جنگجویی خودشان رو به دشمنان نشان می‌دادن. به این نعره‌ها اسلوگان (Slogan) می‌گفتن. کم کم این کلمه وارد تبلیغات شد. شعار تبلیغاتی یا همان Slogan یک عبارت تبلیغاتی است که یک سازمان یا محصول را معرفی می‌کند و ویـژگی‌ها و مزیـت‌های آن را توضیح می‌دهد. این عبارت معمولا در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار می‌شود و توی ذهن مخاطب برندها نقش پررنگی میبنده.

شعار تبلیغاتی تصویر برند (Brand Image) را توسعه می دهد و اون رو به مخاطب نشون میده. یک شعار تبلیغاتی حساب شده، برند شما را در ذهن مصرف‌کننده متمایز می‌کند. همونطور که داشتن لوگو و نام تجاری برای یک شرکت حیاتی هستش، شعار تبلیغاتی هم برای برند معجزه می‌کنه. لوگو، معرفی تصویری یک برند است و شعار، معرفی کلامی. مردم شاید نتوانند لوگوی شما را ترسیم کنند، اما می‌توانند شعار شما را به خاطر بسپارند! بخاطر سپردن شعار تبلیغاتی راحت است و بیشتر در ذهن مشتری می‌ماند. چرا شعار تبلیغاتی می‌سازیم؟ چون می‌خواهیم پیام اصلی شرکت را در ذهن مشتری حک کنیم. طوری که اگر حتی همه‌ی تبلیغاتمان رو هم فراموش کرد، شعار ما رو از یاد نبرد!

به چند دلیل نیاز است که هر چه سریع‌تر به فکر یک شعار تبلیغاتی منحصر به فرد برای برندتان باشید:

  • داشتن شعار تبلیغاتی، باعث ادامه پیدا کردن برنامه‌های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می‌شود.
  • شعار تبلیغاتی به شکل یک عبارت قابل باور، قابل تکرار و به یادماندنی درمی‌آید و موجب گسترش تصویر برند می‌شود.
  • شعار تبلیغاتی باعث بوجود آمدن تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی ویروسی و تبلیغات مشتریان وفادار می‌شود.
  • ویژگی‌های یک محصول در عبارتی کوتاه و جذاب، سریع‌تر به خاطر سپرده شود.
  • شعار تبلیغاتی خوب باعث می‌شود که انتظارات از ما بر مبنای صحیحی شکل بگیرد.
  • شعار می تواند برای مدیر و کارمندان مانند یک چشم‌انداز باشد تا مسیر را فراموش نکنند.
  • شعار تبلیغاتی میان برند، رسانه و مخاطب یک ارتباط درست برقرار می‌کند.
  • شعار می تواند کاستی‌ها و کمبود تبلیغات را جبران کند.
  • شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که مشتری تا چه حد در سازمان شما مهم است و شما تا چه حد مشتری‌مدار هستید.
  • شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که چشم‌انداز شما برای ارائه محصولات و خدمات تا چه حد گسترده است؟
  • شعار حرفه ای می تواند محصول را در میان محصولات مشابه دیگر متمایز نماید.

ساده انتخاب کنید

هرچقدر در نوشتن شعار تبلیغاتی خودتون، ساده‌تر عمل کنید، موفق‌تر خواهید بود. سادگی به این معنا است که کلمات ساده انتخاب کنید. هیچکس برای فهمیدن اسلوگان شما بیشتر از چند ثانیه وقت نمیذاره. پس سعی کنید توی کمترین زمان ممکن منظورتون رو منتقل کنید. آمار نشان می‌دهد که شعارهای آهنگین بیشتر در ذهن مخاطبین می‌مانند. می‌توانید از کلمات هم‌قافیه استفاده کنید. قافیه هایی ساده و واضح پیدا کنید. کلمات هم‌قافیه، شعار تبلیغاتی را بامزه می‌کنند و باعث ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب می‌شوند. در بیشتر شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ از عبارت‌های جذاب و استعاره مانند استفاده می‌شود. اگر نگاهی به لیست شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ دارای بهترین شعار تبلیغاتی در پایین بیندازید، می‌بینید که کمتر برندی از نام خودش در شعار استفاده کرد. بیشتر آنها روی کاری که انجام می‌دهند اشاره می‌کنند. شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ، روی ارزشی که برای مشتری ایجاد می‌کنند، تاکید کرده‌اند. ارزش برند خود را پیدا کنید و سعی کنید با عبارت‌های آهنگین، اون رو ماندگار کنید.

شفاف باشید

همیشه حقیقت رو بگید. شعار تبلیغاتی شما نباید چیزی باشد که در توان شما نیست. راستگویی باعث میشه که مخاطب‌های شما بیشتر به شما اعتماد کنند و این براشون یک ارزش منحصر به فرد باشد. شاید فکر کنید که این کار به معنی دست‌کم گرفتن برندتان است. پس بذارید بگم که برند مطرح کارلزبرگ شعار تبلیغاتی خود را به این صورت انتخاب کرده است: احتمالا خوشمزه‌ترین نوشیدنی دنیا! یعنی برای شما هم حق انتخاب گذاشته است که شاید این نوشیدنی را دوست نداشته باشید. اگر این برند شعار خود را به خوشمزه‌ترین نوشیدنی دنیا تغییر بدهد چطور؟! آیا به اندازه قبل جلب توجه می‌کند؟ زیادی تکراری نیست؟

پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله ۱۰۰برند جهانی، ۱۰۰ شعار معرکه رو بخونید، می‌تونه توی انتخاب شعار کمکتون کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ من به سوالات مهم شما جواب داده‌ام

به راهنمایی بیشتر نیاز دارید؟

کیفیت همیشه اولویت من بوده و رضایت مشتریانم اهمیت مسأله را دوچندان کرده است، از این رو تلاش کردم تمام پروژه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت، بهترین کیفیت و در اسرع زمان ارائه دهم. بالاترین افتخار من اعتماد شماست.

924 نفر
تعداد کسانی که تاکنون عضو شده‌اند

من هم اسپم دوست ندارم! در هفته فقط یک ایمیل ارسال میشه

  • 2416 960 919(98+)

    شماره تماس و مشاوره

  • هر روز از ۹ الی ۲۰ به جز جمعه‌ها

    پاسخگوی شما هستم

تمامی حقوق برای امید حق شنو محفوظ است.