با دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

پیشرفت لحظه به لحظه تکنولوژی در دنیای امروز باعث تغییر رفتار کاربران و مخاطبان در حوزه‌های مختلف به ویژه کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها شده و تمایل کاربران به سمت فضای دیجیتال روز به روز بیشتر میشه. با توجه به این تغییر رفتار و تمایل بیشتر افراد نسبت به پیدا کردن راه‌های جدید و مناسب خودشون در اینترنت و فضای دیجیتال، باعث افزایش قدرت بستر بازاریابی دیجیتال یا همون دیجیتال مارکتینگ شده و راهکارهای جدیدی بین صاحبان کسب‌وکار بوجود اومده. همین احساس نیاز و جدید بودن این حوزه از بازاریابی در کنار پتانسیل و کاربرد فراوان اون باعث شد که تعداد متقاضیان کسب علم بازاریابی دیجیتال بطور چشم‌گیری بیشتر بشه.

بهتره اول با مفهوم بازاریابی آشنا بشیم و بعد از اون سراغ دیجیتال مارکتینگ بریم.

مفهوم بازاریابی

بازاریابی شکل‌های مختلفی از جمله: بازاریابی سنتی یا آفلاین و بازاریابی مدرن یا آنلاین داره. در واقع به مجموعه کارها و فعالیت‌هایی که برای برقراری ارتباط با مخاطب‌های کسب‌وکار در قالب تبلیغات (مثل تراکت، بیلبورد، تیزر و …) انجام میشه، بازاریابی میگن. تبلیغات یکی از زیر مجموعه‌های مارکتینگ محسوب میشه. در علم مارکتینگ به جز تبلیغات موضوعات دیگه‌ای هم وجود داره که در مقالات بعدی بیشتر درباره‌اش صحبت میکنم.

برای اینکه با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بیشتر آشنا بشید یه مثال براتون میزنم:

تیم طراحی تراکتی رو درباره محصول یا خدمت شما آماده میکنه. این تراکت به دست مخاطب میرسه و مخاطب برای اطلاعات بیشتر با شما تماس میگیره. تا اینجا وظیفه تیم مارکتینگ به اتمام رسیده و نوبت تیم فروش میرسه تا فرآیند ارائه اطلاعات به مخاطب و هدایت به سمت خرید و تبدیل شدن به مشتری رو انجام بده. تیم بازاریابی و تیم فروش فعالیت‌هایی در یک جهت دارند که معرفی محصول و هدایت مخاطبان جهت شناخت بیشتر محصول و در نهایت خرید اون هستش. این دو تیم فعالیت جداگانه‌ای از هم ندارن و وظایف‌شون تکمیل‌کننده همدیگه است.

بازاریابی دیجیتال

اگر بخوام خیلی ساده تعریفش کنم، بازاریابی دیجیتال معرفی محصولات، خدمات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی یا بازاریابی از طریق ابزارها و رسانه‌های دیجیتال هستش. البته من معتقدم تمامی این موارد گفته شده در کنار هم میتونه مفهوم بهتری از بازاریابی دیجیتال رو منتقل کنه. بهتر بگم، بازاریابی دیجیتال یا همون دیجیتال مارکتینگ یعنی از طریق رسانه‌های الکترونیکی و دیجیتال آنلاین تمام فعالیت‌های بازاریابی مرتبط و مفید بطور کامل مدیریت بشه و به نتیجه ختم بشن. بعضی از کانال‌های ارتباطی بین کسب‌وکارها و مخاطبان مثل: وبسایت، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … میتونن به بهبود نرخ تعامل و ایجاد تقویت این ارتباط کمک چشمگیری کنند.

یه سوال …

چرا به این نوع بازاریابی، بازاریابی اینترنتی نمیگیم؟

در واقع دیجیتال مارکتینگ در کنار بازاریابی اینترنتی، ویژگی های دیگه‌ای مثل پیامک، موبایل، اپلیکیشن و … رو شامل میشه که از گستره اینترنت مارکتینگ بسیار بیشتر و گاهی سودمندتر هستش.

در مقاله بعدی درباره برخی از وظایف کارشناس بازاریابی دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ من به سوالات مهم شما جواب داده‌ام

به راهنمایی بیشتر نیاز دارید؟

کیفیت همیشه اولویت من بوده و رضایت مشتریانم اهمیت مسأله را دوچندان کرده است، از این رو تلاش کردم تمام پروژه‌ها را با مناسب‌ترین قیمت، بهترین کیفیت و در اسرع زمان ارائه دهم. بالاترین افتخار من اعتماد شماست.

924 نفر
تعداد کسانی که تاکنون عضو شده‌اند

من هم اسپم دوست ندارم! در هفته فقط یک ایمیل ارسال میشه

  • 2416 960 919(98+)

    شماره تماس و مشاوره

  • هر روز از ۹ الی ۲۰ به جز جمعه‌ها

    پاسخگوی شما هستم

تمامی حقوق برای امید حق شنو محفوظ است.